Shanghai baby eller kinesiska författare

Läser just nu Shanghai baby av Wei Hui. Jag vet inte om det beror på mig eller författarna men hittills har jag haft riktigt svårt att uppskatta asiatiska författare. Jag har ingenting emot asiatiska skildringar av västerländska författare... usch, nu låter jag riktigt inskränkt. Men de kinesiska författarna stryker mig verkligen mothårs!

Nej, jag ska inte vara sån. Jag har ju faktiskt inte läst ut Shanghai baby, som enligt baksidestexten ska vara en asiatisk Sex and the city (tillåt mig småle). Och jag avskyr den inte. Det gjorde jag däremot med Gao Xingjian (nobelpristagaren ni vet). Han var fullkomligt vedervärdig... kanske läste jag fel bok eller nåt. Jag anser mig vara ganska bildad men Gao var för tuff för mig.

Min nästa (asiatiska) håg står till Kenzaburo Oe. Kanske kan denne nobelpristagare vara något för mig?

Återkommer med rapport när Wei Hui ska avhandlas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0