Kellermans Kära Gina

Läste ut Jonathan Kellermans Kära Gina häromdagen. Det måste nog vara en av de svagare böckerna i serien. Åtminstone i min smak.

Den handlar om en gammal skådespelerska som efter en kometbetonad karriär plötsligt står med ett liv i spillror. En bekant har lejt en skurk som kastar syra i hennes ansikte. Skådespelerskan, Gina, gifter sig och föder ett barn. Hon blir snart änka och hennes tidigare upplevelser gör att hon drabbas av agorafobi.

Dottern Melissa lider av moderns sjukdom och tarpå egen hand kontakt med sjukvården. Alex Delaware tar hand om henne och gör henne till en förhållandevis normal flicka. Tio år senare tar Melissa kontakt med Delaware igen. Denna gång är hon orolig för hur hennes flytt till universitetet ska påverka modern. Gina har påbörjat terapi för sin agorafobi och gift om sig. Melissa befarar att hennes frånvaro ska få modern att återfalla i sjukdom.

Detta behöver hon dock inte oroa sig för så länge. Gina försvinner spårlöst på vägen till sin terapeut. Samtidigt har hennes antagonist, mannen som stod bakom syraattacken, återvänt till Los Angeles.

På pappret låter det jättespännande. I själva verket var boken ganska segdragen och ordrik utan att egentligen säga så mycket. Villospåren är många och tydligt utlagda. Det märkligaste är nog att just denna bok ofta används för att beskriva Kellermans storhet. Hade detta varit min första Kellerman-bok vet jag inte om jag läst flera...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0