Läser nu...

... Robert Jordans prolog till Sagan om drakens återkomst. Kanske dumt av mig eftersom oddsen att den blir fullbordad kanske inte är de bästa. Robert Jordan dog för ett halvår sedan i en blodsjukdom och hann således inte slutföra sin mastodontserie om Rand Al'Thor.

Serien har blivit allt längre och längre. Till och med de mest hårdföra och fanatiska Jordan-fansen började protestera mot hans frikostiga användning av jordens ändliga tillgångar. Robert Jordans änka har dock beslutat sig för att låta en annan författare slutföra hans mästerverk.

För visst är det något av ett mästerverk! De innehåller enorma mängder ord, namn och nördfakta men de är också humoristiska, spännande och överraskande. Begynnelsen, som prologen heter, är till och med bättre än jag mindes att serien var. Kanske var det bara mitt sug efter fantasy som fick sin behövliga dos?

För några dagar sen läste jag ut Kellermans Ond kärlek som var en ganska osannolik historia om en hämnande psykologhatare. Helt okej för genren, men ingen favorit. Beslutade mig för att hålla upp med Kellerman-läsandet ett tag och fokusera på annat. Det känns som om jag kanske fått en överdos.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0