Skugge-krönika

I söndags läste jag den här krönikan av Linda Skugge. Om du inte orkar klicka och läsa ska jag sammanfatta i korthet.

Krönikan går ut på att ALLA blivande föräldrar fasar för att deras väntade barn ska visa sig vara en pojke. Det är nämligen så att ALLA i Sverige går omkring och önskar sig en flicka. För det vet ju alla att pojkar är små ouppfostrade monster som skriker och brottas hela dagarna. Flickor är spröda, ömsinta dygdemönster som gör som de blir tillsagda. Linda Skugge känner INGEN som frivilligt skulle önska sig en pojke och har bekanta som säger saker i stil med: "Jag sätter inte en pojke till till världen". Linda Skugges hjärta blöder för alla små oönskade och otröstade pojkar. Samtidigt håller hon sig inte för god för att säga till ett par som väntar tvillingar; "De (pojkarna) kommer att ligga och brottas som orangutanger [...] svinstia".

Jag hoppas vid Gud att detta är ett utslag av Linda Skugges verklighetsfrånvända och stockholmshäckande vänkrets. Jag vägrar att tro att det skulle vara något slags legio i normala, sunda, svenska hem. Självklart har jag hört mammor säga att de gärna ser att de ofödda barnet är en flicka MEN jag har lika ofta hört att de önskat det vara en pojke! En familj som vi umgås mycket med fick nyss sin tredje flicka. Självklart är de överlyckliga. Men inte för att de fick ett flickebarn till utan för att barnet är underbart på alla sätt och vis.

Själv har jag en av varje. Lillpojken visar en tydlig fallenhet för brottning men leker ofta med dockorna och vagnen. Han älskar att leka med sina bilar men största idolen är storasyster. Han älskar rosa saker eftersom hon älskar rosa saker. Han är ordningsam och gillar att hjälpa till och städa. Han önskade sig en dammsugare i julklapp.

Dottern är egensinnig och kaxig. Hon gillar att hjälpa mig i trädgården och tycker om Melodifestivalen och att uppträda till karaoke. Hon håller ofta pli på de större och tuffare killarna på dagis och låter ingen trampa på sig.

Självklart finns det inga entydiga "kill- och tjejmallar". Att tro att endera könet skulle vara på ett fixt och färdigt sätt tyder på en viss brist på verklighetsförankring. Självklart är det vanligt att tjejer gillar rosa tyllkjolar - men att från detta dra slutsatsen att tjejer är lättuppfostrade är faktiskt ganska korkat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0