Den ryske vännen av Kajsa Ingemarsson

Här har det varit tyst ett tag. Och faktum är att jag inte alls har varit sysslolös under tiden; jag har både knåpat ihop tre kort och läst böcker!

Tyvärr råkade jag skicka iväg två av korten utan att ta kort på dem... Men jag återkommer med det tredje inom kort.

En av böckerna jag läst är Den ryske vännen om tre personer som jobbar på Rosenbad eller dess närhet. Henrik är en UD-tjänsteman med goda kunskaper om Ryssland. Han har tidigare varit gift och haft familj men det slutade inte så lyckligt. Med nya frun Maria har han funnit lyckan igen. Men under ytan är de inte så lyckliga trots allt. Maria, som är väsentligt yngre, vill ha barn men Henrik är inte beredd att börja om på nytt.

I Henriks närhet jobbar biståndsministern Katja. Hon är regeringens yngsta minister och känner av pressen och ansvaret. Ett av hennes biståndsprojekt är ett barnhem i Tjetjenien - ett riskprojekt med stor budget. När det står klart att deras nyckelperson i Tjetjenien försvinner tillsammans med fem miljoner svenska kronor står Katja inför ett svårlösligt problem.

Personbeskrivningarna är överlag goda. Henrik och Kajsa känns genuina och verkliga. Beskrivningen av Maria är ibland lite mer osammanhängande; hon framstår inte som en "våpig" person men beter sig plötsligt väldigt aningslöst. Ett beteende som inte känns alldeles naturligt mot bakgrund av det man vet sedan tidigare. Det är nog den enda kritiken jag kan komma med.

Som helhet är boken riktigt bra. Jag kan rekommendera den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0