Förbjudet av Philippa Gregory

image48

Philippa Gregory är en favorit sen gammalt. Jag är svag för historiska romaner och, tyvärr, också en riktig sucker för kärleksromaner av Harlekin-typ. Jag tycker egentligen inte att de där Harlekinböckerna är särskilt bra men det är så skönt att vila hjärnan från pretto-romaner ibland.

Philippa Gregory är förstås inte någon Harlekin-författare även om hon kanske inte direkt hänger i de fina salongerna. Hon har ett trevligt och omedelbart sätt att skriva som tilltalar kanske främst kvinnor. I vanliga fall porträtterar hon oftast starka och historiskt välkända kvinnor. Denna gång är det precis tvärtom. Frances Scott är långt ifrån stark och tvingas mer eller mindre att gifta sig under sitt stånd. Hennes man Josiah är en köpman vill bli förmögen till varje pris och Frances är en del av denna plan.

Frances börjar sitt liv som nygift brud med att lära upp en handfull slavar till exotiskt tjänstefolk. Bland slavarna finns den intelligente och ståtlige Mehuru. Han föraktar till en början Frances men deras förhållande blir snart väldigt komplicerat. Josiah samlar på sig den ena skulden efter den andra och alla trådar samlar sig till ett kraftfullt crescendo i slutet.

Jag gillar verkligen slutet! Det är kanske inte så överraskande men det är verkligen perfekt! Mer än så vill jag inte avslöja.

Läs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0