Shanghai baby av Wei Hui

Jag får nog revidera min uppfattning om kinesiska författare. I ett tidigare inlägg skrev jag om att de är svårförstådda, poetiska, sexfixerade och långrandiga. En hel del av detta är Wei Hui också. Hon skriver om sex minst en gång i varje kapitel, hon är ytterligt poetisk.

Eftersom jag mot slutet inte gärna lade den ifrån mig får jag nog säga att boken var bra. Huvudpersonen Coco dras in i ett nät av lögner, otrohet och skärande ångestscenerier. Hennes pojkvän Tiantian är en känslig och skadad person. Eftersom han inte kan tillfredsställa henne sexuellt dras hon till en annan man. Hennes begär efter älskaren inkräktar snart på hennes och Tiantians relation och han som redan är osäker och vilsen tappar fotfästet än mer.

Under en rekreationsresa får han smak för morfin och Coco tvingas rädda honom från sig själv genom att skriva in honom på avgiftning. I samma veva återvänder hans mor från sin långvariga vistelse i Spanien. Cocos relation med älskaren antar feberaktiga formen när det står klart att han (älskaren) snart ska återvända hem till Tyskland.

Moderns uppdykande i kombination med Cocos otrohet får Tiantian att tappa alla koncepter och i ett crescendoartat skriveri leder Wei Hui oss ner i det djupt avgrundslika, brutala uppvaknandet.

Kommentarer
Postat av: http://TUMADRE.blogg.se

Hej!
Nu är tävlingen med VooDoll's avslutad!
Kika in och kolla vem som vann...
Ny chans med nya dockor kommer nästa vecka!

2008-04-20 @ 23:35:58
URL: http://TUMADRE.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0